Всички искаме децата да се превърнат в щастливи и успешни възрастни. Стараем се да постигнем това, използвайки различни техники на възпитание, в които вярваме. Учим децата да слушат възрастните, да се концентрират само върху ученето и т.н., но минава ли през ума ни, че подобни уроци могат да донесат повече вреди, отколкото ползи в бъдеще. Някои популярни и широко разпространени идеи вече не носят особено големи ползи за младото поколение, защото светът се е променил.
Съвременният свят изисква модерни решения. Може би е добре да разгледаме тези 9 препоръки и да преосмислим дали не допускаме сериозни грешки.
Не сме слуги, а спътници на децата…
Отглеждането на разглезено дете е лесна задача. Фредрик Нойман, доктор по медицина и директор на Центъра за лечение на тревожност и фобия смята, че определящата характеристика на разглезеното дете е нежеланието да признае желанията на другите хора: „Детето иска това, което иска и когато иска“. Когато родителите се отдадат на детето прекалено много, всъщност се превръщат в негови слуги. Като възрастен такова дете е враг на себе си.
Ако ги учим да не възразяват, ги учим да се подчиняват…
Карайки децата безусловно да слушат възрастните, всъщност ги учи да се подчиняват пред авторитетите. Разбира се, че децата, докато са деца, трябва да слушат възрастните, но това е добре да се постигне, развивайки и „меки умения“. Например е добре да им се дава възможност да изразяват собственото си мнение и да се договарят. Доброто възпитание, дава на детето право на избор, а целта е то да направи правилния такъв.
Съвременният свят изисква комплексни умения…
Въпреки, че е важно да завършват с отличие, работата на непълно работно време може да донесе ценен опит, социални връзки и може би дори да определи бъдещето на студентите или учениците.
В днешно време работодателите ценят стойността на почасовата работа, така че наличието на такава изглежда добре в автобиографията и ще помогне на младежа да се открои сред останалите кандидати.Експертите смятат, че 65% от настоящите ученици ще работят в сфери, които не съществуват в момента. Ето защо не само конкретните знания имат значение, но и уменията за комуникация, критичното мислене и др..
В днешно време работодателите ценят стойността на почасовата работа, така че наличието на такава изглежда добре в автобиографията и ще помогне на младежа да се открои сред останалите кандидати.Експертите смятат, че 65% от настоящите ученици ще работят в сфери, които не съществуват в момента. Ето защо не само конкретните знания имат значение, но и уменията за комуникация, критичното мислене и др..
Образованието е важно, но не е всичко…
Разбира се, висшето образование е важно, когато говорим за работни места като лекар, инженер, архитект, адвокат и др.. Но това не означава, че само тези професии ще осигурят добри доходи. Размера на заплатата зависи много повече от стойността на професията на пазара на труда и способностите на самите студенти. Например, докато лекарите са излезли на челно място по доходност в САЩ, в други страни, като България, ситуацията в общия случай е съвсем различна.
Наблюдаваме любопитна тенденция в сферата на информационните технологии, където опита и уменията са значително по-важни от специфичното висше образование. Именно за това в този сектор има много успешни и заможни хора, които нямат диплома за висше образование.
Наблюдаваме любопитна тенденция в сферата на информационните технологии, където опита и уменията са значително по-важни от специфичното висше образование. Именно за това в този сектор има много успешни и заможни хора, които нямат диплома за висше образование.
Тоталното обгрижване, инвалидизира децата…
Родителите не трябва да казват на децата си да се съсредоточат върху една основна задача и да се опитват да свършат всичко останало вместо тях. Всеки човек трябва да развие многозадачност и да може да поеме отговорност за всички сфери от живота си. Но тези умения често идват с опит, който детето няма да има, ако е получило възпитание от възрастни, които правят всичко вместо него. Става още по-лошо, когато родителите са свръх протективни и опитват да защитят децата си от абсолютно всичките им проблеми. Такива деца често действат инфантилно и безотговорно, когато пораснат.
Отговорното поведение е въпрос на възпитание…
Някои хора обичат да чакат, докато някой друг взима решения за тях. Те учат децата си да не се открояват, да не говорят твърде много и да не се месят в работа на другите. Такива деца са по-склонни да растат безразлични и неумеещи да отстояват своите интереси.
Позицията, „Това няма нищо общо с мен“, не изглежда добре за никого. Много по-добре е да дадем възпитание на детето за разнообразните политически и социални системи в света, на необходимостта да опазваме околната среда и запазим красотата на природата. Колкото по-вдъхновени, страстни и осъзнати хора възпитаваме, толкова повече научни пробиви, социални проекти и екологични инициативи ще видим. По този начин светът ще стане по-добро място.
Позицията, „Това няма нищо общо с мен“, не изглежда добре за никого. Много по-добре е да дадем възпитание на детето за разнообразните политически и социални системи в света, на необходимостта да опазваме околната среда и запазим красотата на природата. Колкото по-вдъхновени, страстни и осъзнати хора възпитаваме, толкова повече научни пробиви, социални проекти и екологични инициативи ще видим. По този начин светът ще стане по-добро място.
Кариерното ориентиране е важно…
В някои държави тийнейджърите се насърчават да вземат едногодишна почивка след завършването на училище. През това време те могат да работят, да карат стаж или да преминат някои курсове, но най-важното – да отделят време, да разгледат интересите си и да планират бъдещето си.
“Не им обръщай внимание” – не е най-добрият съвет…
Човек трябва да знае как да отстоява себе си. Ако родителите се опитат да внушават постоянно на детето, че при никакви обстоятелства не трябва да отговаря на насилието, то просто ще мълчи и ще страда от насилници, без да каже дума. Такива деца трудно ще оцелеят в конкурентна среда като възрастни.
Това обаче не може да бъде оправдание да научите дете да се бие с всеки човек, с когото има конфликт.
Всяко дете трябва да знае, че има право да се защити ако бъде нападнато, както и да потърси подкрепа от възрастен или органите на реда, които да гарантират правата му. Ние трябва да научим децата как да отстояват себе си.
Това обаче не може да бъде оправдание да научите дете да се бие с всеки човек, с когото има конфликт.
Всяко дете трябва да знае, че има право да се защити ако бъде нападнато, както и да потърси подкрепа от възрастен или органите на реда, които да гарантират правата му. Ние трябва да научим децата как да отстояват себе си.
Не прилагайте възпитание, чрез отблъскване…
Един от най-сигурните начини да развиете тревожност у детето е да наложите „синдром на отличния ученик“. Най-доброто нещо, което всеки родител може да направи е да обясни, че провалите не влияят по никакъв начин на любовта му към детето.
Клиничният психолог, д-р Стефани О’Лири вярва, че неуспехът може да бъде от полза за децата по няколко причини. Той учи децата да се справят с отрицателни събития, предоставя ценен житейски опит , който помага за намирането на решения в трудни бъдещи ситуации без да се страхуват от провал. Вероятно от там идват всички онези истории за успешни, ниско квалифицирани младежи. Липсата на страх от провал им помага да се изправят пред трудности и са готови за предизвикателството.
Клиничният психолог, д-р Стефани О’Лири вярва, че неуспехът може да бъде от полза за децата по няколко причини. Той учи децата да се справят с отрицателни събития, предоставя ценен житейски опит , който помага за намирането на решения в трудни бъдещи ситуации без да се страхуват от провал. Вероятно от там идват всички онези истории за успешни, ниско квалифицирани младежи. Липсата на страх от провал им помага да се изправят пред трудности и са готови за предизвикателството.
Благодаря ви, че прочетохте тази статия. Ако ви е харесала и я намирате за полезна, споделете я с приятели в социалните мрежи.